Täiskasvanute koolitaja/andragoog tase 5
- õppekava nimetus: Täiskasvanute koolitaja/andragoog
- õppekava rühm: Kutseõpetajate koolitus
- õpiväljundid:
Koolituse lõpetanu:
- Oskab määratleda ja eesmärgistada tugiiisku/ isikliku abistaja rolli
- Oskab määratleda Maslow teooriast lähtuvalt kliendi vajadusi
- Teab kommunikatsiooniprotsessi dünaamikat ja oskab alustada, arendada ja lõpetada kliendisuhet
- On teadlik ja oskab rakendada tugiisiku/ isikliku abistaja töö eetilistest põhimõtteid
- Omab ülevaadet teenuse osutaja tegevust reguleerivast seadusandlusest ja teab, kust leida vastavat teavet
- Omab ülevaadet seadusega pakutud võimalustest kliendi huvide kaitseks ja suudab saadud informatsiooni analüüsida ja edastada
- Omab ülevaadet peretoimimise mudelist
- Teab, miks on vaja ja oskab analüüsida peresuhted
- Teab ja oskab algatada koostööd
- Teab ja oskab pakkuda abi
- Teab, miks ja oskab koostada pere genogrammi
- Omab ettekujutust eesootava töö praktilistest juhtudest
- Oskab dokumenteerida oma tööd lähtudes andmekaitsenõuetest
- Suudab juhendada (majanduslikult) mitte toimetulevat peret/klienti igapäeva elus (eelarve koostamisel, enesekehtestamisel, võimaluste realiseerimisel jms)
- Mõistab võrustikutöö olemust
- On omandanud võrgustikohtumise eesmärgistamise, planeerimise ja korraldamise alused
- Suudab kasutada nelja samba mudelilist elulispraktilist nõustamisviisi
- Suudab analüüsida võlgadesse sattumise põhjused
- Suudab juhendada pere eelarve koostamist ja sellest kinnipidamist
- On omandanud suhtlemisprotsessi alused, suudab neid praktilises suhtlemises kasutada
- Teab erinevaid probleemilahendusmudeleid
- On võimeline vajadusel valima sobiva mudeli
- Teab vaimse tervise olukorda ja selle tervendamise vajadust
- Omab ettekujutust võimalikest psühholoogilistest probleemidest (peredes)
- Teab ja oskab kasutada (ausaid) mõjutamise ja motivatsiooni võtteid
- Oskab küsida ja anda mina-võtmes konstruktiivset tagasisidet
- Oskab märgata ja teab, kuidas olla toeks stressis inimesele
- Teab ja oskab juhendada lõõgustusharjutusi
- Omab kogemust supervisiooni ja kovisiooni kogemust
- Oskab neid töömeetodeid kasutada enda töö analüüsimiseks ja lihtsustamiseks
- Saab tagasiside kaudu hinnangu oma tööle ja juhised edasiseks
- Teab täiskasvanute koolitajale esitatavaid nõudeid
- On kaardistanud oma koolituskogemuse
- Teab täiendkoolituse olulisust ja võimalusi
4. õpingute alustamise tingimused, juhul kui need on eeltingimuseks õpiväljundite saavutamisel:
- Minimaalne vanus – 21 eluaastat.
- Soovitavalt on koolitusel osalejal pedagoogiline, psühholoogiline või sotsiaaltööalane haridus või pedagoogiline või sotsiaaltööalane kogemus (ei ole kohustuslik)
- Keeleoskus: Emakeel – C1 ja võõrkeel – B1 (võib-olla omandamisel)
- CV ja avaldus
- Test ja intervjuu, mis viiakse läbi tugiisiku teenuse ja/või isikliku abistaja teenuse tellija ja kogemustega osutaja poolt
5. õppe kogumaht, sh auditoorse, praktilise ja iseseisva töö osakaal:
- Auditoorne koolitus (aktiivõppe meetodil) – 160 tundi + praktika orienteeruvalt al. 40 tunnist (praktika maht ja kestus sõltuvad iga konkreetse osaleja eelnevast vastava valdkonna kogemusest)
- õppe sisu:
(I) Tugiiisku/ Isikliku abistaja töö alused, eetika (16 h).
Sisu:
- 1. Tugiisiku/ Isikliku abistaja rolli määratlus, ülesanded ja vastutus
- 2. Tegevuste eesmärgistamine
- 3. A.Maslow- vajaduste eesmärgistamine
- 4. Kommunikatsiooniprotsesside loogilised seaduspärasused
- 5. Esmakohtumine kliendiga
- 6. Kliendisuhte lõpetamine
- 7. Eetilised põhimõtted
(II) Seadusandlus (8 h)
Sisu:
- 1. Tugiisiku/ Isikliku abistaja tegevusi reguleerivad õigusaktid, lepingud
- 2.Taotluste vormistamine
- 3. Perevägivald ja selle vormid (tugiisik)
- 4. Abipakkuja võimaluste piirid
- 5. Abisaamise võimalused- spetsialistid
(III) Perekond – vorm, suhted, koostöö (12 h)
Sisu:
- 1. Kooseluvormi, laiendatud/ kärgpere
- 2. Perekonna arengu dünaamika
- 3. Peresuhted, võimusuhted perekonnas
- 4. Perekonna sotsmaj. ja kultuuriline kontekst
- 5. Perekonna lähivõrgustik ja füüsiline keskkond
- 6. Abi andmine ja vastuvõtmine
- 7. Koostöö pereliikmetega
- 8. Praktiline perekonna genogrammi koostamine, iseseisev praktiline harjutus
(IV) Tugiisiku/ isikliku abistaja töö praktilised alused (8 h)
Sisu:
- 1.Tugiisiku/ isikliku abistaja teenuse praktiline kirjeldus (praktilised näited, rollimängud)
- 2. Tugiisku/ Isikliku abistaja töö dokumenteerimine ja aruandluse koostamine
(V) Praktiline toimetulekuõpetus (16 h)
Sisu:
- 1. Pere/kliendi vajaduste kaardistamine
- 2. Pere eelarve ja selle korrigeerimise vajadused (tugiisik)
- 3. Võlanõustamise neli sammast
- 4. Elulis-praktilise nõustamise praktiseerimine
- 5. (Vanemate) enesekehtestamine ja piiride seadmine
- 6. Praktilised pere eelarve korrigeerimise võtted ja vahendid (tugiisik)
- 7. Toetuste ja abi taotlemine, suunamine, valik
(VI) Võrgustikutöö (8 h)
Sisu:
- 1. Võrgustiku mõiste, alused, vajalikkus
- 2. Praktiline rakendamine, eesmärgistamine, läbiviimine
(VII) Võlanõustamine, majanduslik toimetulematus (8 h) (see moodul ei ole isiklikule abistajale kohustuslik)
Sisu:
- 1.Võlanõustamise mõiste
- 2. Nõustamise neli sammast
- 3. Tugiisiku võimalused nõustamiseks
- 4. Võlgadesse sattumise põhjuste analüüs
(VIII) Suhtlemisprotsesside alused (8 h)
Sisu:
- 1.Selge ja ebaselge kommunikatsioon
- 2. Suhtlemisbarjääride vältimine
- 3. Aktiivne kuulamine abistamisoskusena
- 4. Kehtestamisoskused
- 5. Toimetulek vastupanuga
- 6. Erinevad probleemilahendusmudelid
- 7. Probleemide ennetamine
- 8. Võimupositsioonilt tegutsemise lähi –ja kaugmõjud
- 9. Vajadus- ja väärtuskonfliktid
(IX) Mõjutamisoskused, motiveerimine, stressijuhtimine (16 h)
Sisu:
- 1.Vaimse tervise tähtsus, selle olukord Eestis
- 2. Psühholoogilised probleemid (peredes) – väljendusoskus, suhted, kommunikatsioon, erinevad hoiakud, ootused teiste suhtes, konfliktide allikad, müüdid peredes, pere areng
- 3. Mõjutamine ja motiveerimine
- 4. Harjutused tagasiside saamiseks suhtlemisel
- 5. Stressi äratundmine, toimetulek,
- 6. Stressis inimese nn. esmaabi
- 7. Praktilised lõõgastusharjutused
(X) Supervisioon ja kovisioon kui töömeetodid (16 h)
Sisu:
- 1. Supervisiooni ja kovisiooni süsteem
- 2. Juhtumite kaardistus ja analüüs
- 3. Analüüsi tagasiside, lahenduskäigud
(XI) Kutsenõuded ja -tasemed (8 h) Sisu: Kutsestandardi alusel
(XI) Koolituskogemuse kaardistamine (8 h) Sisu: Kutsestandardi alusel
(XII) Täiendkoolituse kaardistamine (8 h) Sisu: Kutsestandardi alusel
7. õppekeskkonna kirjeldus:
- Hubane, avar ruum loomuliku valgusega.
Toimiv konditsioneer, mida on võimalik vastavalt vajadusele operatiivselt reguleerida.
Laud registreerimiseks ja koolitusmaterjalidele.
Ruum on sobiv data kasutamiseks (piisavalt pime dataprojektsiooni nägemiseks, piisavalt valge õppetööks). - Tehnikast:
– Esitlusarvuti power point ettekannete tegemiseks. Esitlusarvutil on täielik ühilduvus kõikide MS Word ja MS Excel programmidega.
– Dataprojektor
– Pabertahvel + töötavad markerid;
– Ekraan;
– Hea Wifi ühendus.
8.õppematerjalide loend, juhul kui õppematerjalid on õppekava läbimiseks ette nähtud:
- õppematerjalid on tänapäevased, sobiva raskusastmega ja toetavad koolituse eesmärgi saavutamist.
- loengumaterjal, näidis- ja videomaterjal, tulekustutusvahendid ja nende kasutamine praktilise kustutusharjutuse läbi viimisel.
- lõpetamise tingimused ja väljastatavad dokumendid:
Koolitusmoodulites osalemine vähemalt 80% ulatuses ja ca. 40 tunnine dokumenteeritud praktika: Enda ettevalmistatud ja läbiviidud teenuse osutamine koos hindamise ja tagasiside protsessiga – praktiline läbiviimine, analüüs ja kaitsmine. Koolituse lõpetanud saavad tunnistuse.
- koolituse läbiviimiseks vajaliku kvalifikatsiooni,õpi- või töökogemuse kirjeldus.
- Natalia Umarova, PhD sotsiaalpedagoogikas
- Marika Juuse, MA psühholoogias
- Ene Vinter-van Vierssen, MA psühholoogias
- Kati Loo, MA pedagoogikas ja filoloogias, suhtekoolitaja ja -nõustaja
- Ljubov Makušina, andragoog
- Irina Jelissejeva, pedagoog