Õppekava:
1.moodul Isikuandmed ja enesetutvustus | |
Sisu:päritolu, rahvus, keeled, kodakondsus
kontaktandmed sünnikoht ja –aeg elukoht tegevusala, amet, töökoht haridustee (kool) huvivaldkonnad iseloom, välimus perekonnaseis, pereliikmed, sugulased rollid perekonnas |
keelekasutaja suudab:-esitada oma isikuandmeid (nimi, aadress, sünnikoht ja –aeg, telefoninumber, vanus), jm endaga seotud faktiteavet (elukutse, haridus, keeleoskus) ning mõista sellekohaseid küsimusi või plangilahtreid;
-ennast ja oma lähedasi lühidalt tutvustada ja samasugusest lühitutvustusest aru saada; – esitleda ennast ja teisi päheõpitud teksti toel; – kirjeldada põhijoontes isikute välimust; – nimetada oma pereliikmeid; kirjeldada oma perekonda päheõpitud teksti toel; – nimetada põhijoontes oma hobisid ja huvisid – esitada lihtsaid küsimusi vestluskaaslasele isikuandmete, hariduse ja hariduskäigu, elukoha ja pereliikmete kohta |
2.moodul Kodu ja elamine | |
Sisu:eluase, ruumid, sisustus
maa- ja linnakodu kodukoht ja selle ümbrus kodu- ja lemmikloomad argipäev kodus kodune majapidamine ja tööjaotus |
keelekasutaja suudab:– vastata lihtsatele küsimustele elukoha asukoha (kus elab – maal/linnas, majas/korteris) ja eluaseme kohta (kirjeldada sisustust – värvid, mööbel, mööbli asukoht);
– kirjeldada lühidalt ja lihtsalt oma tavalist argipäeva ning esitada sellekohaseid küsimusi – nimetada majapidamises tehtavaid töid ning seda, kes milliseid töid peres teeb – kirjeldada lühidalt enda või lähedaste lemmiklooma, -eset, -toimingut, vms. |
3.moodul Töö ja elukutsevalik | |
Sisu:tööjõuturg, töötus
töö otsimine ja pakkumine töökeskkond töökollektiiv ametialased suhted, karjäärivõimalused |
keelekasutaja suudab:– vastata lihtsatele küsimustele oma ameti ja töökoha kohta ning esitada samalaadseid küsimusi
-väljendada lihtsate lausetega töökoha puudumist (Mul ei ole tööd. Ma otsin tööd.) – kirjeldada lühidalt oma tavalist tööpäeva vm töörutiini ning esitada sellekohaseid küsimusi – tutvustada lühidalt oma tööga seotud kavatsusi (n Tahan töötada Tallinnas. Tahan töötada Soomes.) – nimetada tavalisemaid asutusi, institutsioone, ameteid (n haigla, pood, juuksur, pank, arst, õpetaja, juuksur, sekretär, jne) ja mõista samalaadseid nimetusi |
4.moodul Vaba aeg ja reisimine | |
Sisu:harrastused ja huvialad
vaba aja veetmise võimalused kultuuri- ja meelahutusüritused kirjandus, muusika, kunst, teater, kontserdid, näitused, muuseumid, sport, televisiooni- ja raadiosaated arvuti ja Internet sõbrad ja tuttavad reisivõimalused majutus reisielamused ja vaatamisväärsused kodupaiga vaatamisväärsused võõrad maad ja rahvad |
keelekasutaja suudab:– rääkida lühidalt oma huvidest või hobidest ja ise samalaadseid küsimusi esitada
– nimetada vaba aja tegevusi (nt I read books. I watch TV.) – hankida ja edastada lihtsat faktiinfot kultuuri- või meelelahutusürituste piletihindade või algusaegade kohta; – valida teatri- või kinokavast meelepärase etenduse või filmi ning kutsuda kaaslast endaga kaasa valitud üritusele; – nimetada huvipakkuvaid spordialasid või sportlikke tegevusi – nimetada võõraid rahvaid ja maid (Soome – soomlane) – nimetada erinevaid transpordiviise (lennuk, rong, auto, jalgratas, jne), – nimetada erinevaid majutusasutusi (hotell, motell, jne) ja vaatamisväärsuseid (muuseum, kirik, jne) – kirjeldada lühidalt ja lihtsalt kodupaiga vaatamisväärsuseid päheõpitud teksti toel |
5.moodul Ühiskond | |
Sisu:info hankimine ja edastamine
asjaajamine asutuses kohalikud omavalitsused Töötukassa maksuamet politsei ajakirjandus, raadio, televisioon kool ja kodu haridussüsteem ja õppimisvõimalused, täiendusõpe, õpingud välisriigis |
keelekasutaja suudab:– nimetada tavalisemaid asutusi, institutsioone, ameteid (s.h Töötukassa, maksuamet, politsei, haridusasutused, KOV-id)
– hankida konkreetset laadi infot asutuste asukoha ja lahtiolekuaegade kohta – hankida konkreetset laadi infot meediast (kuulutuste lugemine, ilmateade, jmt) – täita isikuandmetega ankeeti, esitada lihtsat faktiteavet enda ja haridustee kohta |
6.moodul Keskkond ja geograafia | |
Sisu:loodus- ja tehiskeskkond
maa ja linn keskkonnaprobleemid ilmastik |
keelekasutaja suudab:-nimetada tavalisemaid keskkonna objekte (linn, maa, järv, meri, mets, jne) ning kirjeldada neid objekte päheõpitud teksti toel
– aru saada lihtsamast keskkonnaprobleemidega seotud sõnavarast (n Linnas on palju autosid. Meres on vesi must.) – hankida ja edastada lihtsat faktiinfot ilmastiku kohta |
7.moodul Inimsuhted | |
Sisu:küllakutse ja külaskäik
kohtumised inimestega sõprus ja tutvus kirjavahetus suhtlemine ja internet tähtsad sündmused |
keelekasutaja suudab:-tervitada, tänada, hüvasti jätta, vabandust paluda
-kutsuda kaaslasi koos aega veetma, nt endale külla, parki jooksma, jalgrattaga sõitma, sünnipäevale -vastata lihtsatele küsimustele enda kohta ning ise samalaadseid küsimusi esitada -rääkida lühidalt oma huvidest või hobidest ja ise samalaadseid küsimusi esitada -nimetada oma sugulasi, lähedasi, sõpru ja kolleege – edastada lihtsat faktiinfot tähtsamate sündmuste kohta (sünnipäev, jõulud, jne) |
8.moodul Igapäevane elu | |
Sisu:olmeprobleemid
inimene kui teenindaja post telefon, mobiilside ja pakutavad teenused teenindusasutused (juuksur, ilusalong, kingaparandus jne) sisseostude tegemine ostukohad (lahtiolekuajad, hinnad, makseviisid jne) toiduained tarbekaubad hind ja kvaliteet interneti- ja kataloogikaubandus soodustused toitumisharjumused söögikohad ja väljas söömine ühissõidukid isiklikud liiklusvahendid |
keelekasutaja suudab:-nimetada tavalisemaid asutusi, institutsioone ja ameteid
– hankida konkreetset laadi infot teenindusasutuse asukoha, lahtiolekuaegade ja teenusehindade kohta -kirjeldada lühidalt teenuse kvaliteeti (n Juuksur oli hea.) -tellida põhiteenuseid, esitada soove teenindajale -küsida kaupade/teenuste hinda -vastata teenindaja abipakkumisele -teavitada teenindajat oma makseviisieelistusest -nimetada tavalisemaid sööke ja jooke, toiduaineid, tarbekaupu -rääkida lihtsalt ja üldiselt oma toitumiseelistustest (mis meeldib, mis ei meeldi) -lugeda lihtsaid retsepte, mõista retsepti koostisosi -anda teavet selle kohta, kuidas toit maitses -paluda endale söögilauas igapäevaseid asju ulatada -nimetada lihtsamaid transpordivahendeid |
9.moodul Tervis ja heaolu | |
Sisu:enesetunne ja tervislik seisund
arstiabi tervisesport õnnetusjuhtumid ja haigused ravimid suitsetamine, alkohol, narkootkumid |
keelekasutaja suudab:–teatada lühidalt oma halvast enesetundest
-küsida lähedase tervise kohta ning ise samalaadsetele küsimustele vastata – nimetada igapäevasemaid haiguseid (mul on nohu, mul on palavik) -nimetada huvipakkuvaid spordialasid või sportlikke tegevusi |
Keeleoskus
ÕPIVÄLJUNDID:
Mõistab ja kasutab igapäevaseid väljendeid ja lihtsamaid fraase, et oma vajadusi
rahuldada. Oskab ennast ja teisi tutvustada ning pärida elu koha, tuttavate inimeste
ja asjade järele ning vastata sama ringi küsimustele. Suudab suhelda lihtsas
keeles, kui vestlus partner räägib aeglaselt ja selgelt ning on valmis aitama.
KEELEPAGASI ULATUS – teab lihtsamaid põhiväljendeid iseenda ja mõne konkreetse olukorra kohta.
GRAMMATILINE KORREKTSUS – kasutab vaid üksikuid meeldejäetud tarindeid ja lausemalle.
KÕNE LADUSUS – tuleb toime väga lühikeste sidumata valmisfraasidega. Teeb sageli pause, et otsida väljendeid, hääldada võõramaid sõnu või korrigeerida sõnastust.
SUHTLUS – oskab esitada küsimusi teiste kohta ja vastata enda kohta esitatud küsimustele. Suudab suhelda väga lihtsas keeles.
TEKSTI SIDUSUS – oskab siduda sõnu ja fraase põhisidesõnade abil.
Koolitatava lõputunnistuse liik/vorm: tunnistus