Õppekava kinnitamise aeg: 19.12.2024
Õppekava nimetus: Ettevõtluskoolitus
Õppekavarühm: Juhtimine ja haldus
Õppekava koostamise alus: Kutsestandard „Väikeettevõtja tase 5“
Õppekava eesmärgid ja ülesanded: koolituse eesmärk on anda potentsiaalsetele ja alustavatele ettevõtjatele vajalikud baasteadmised ning oskused, et luua oma ettevõte ja alustada tegutsemist ettevõtluses ettevõtjana. Koolitus annab teadmised äriplaani koostamise olulisusest ettevõtte loomisel ning oskused koostada jätkusuutliku ettevõtte äriplaan. Lisaks erialastele oskustele annab koolitus võimaluse harjutada eesti keeles arusaamist.
Sihtrühm: inimesed, kes soovivad alustada tegutsemist ettevõtjana ja kellel puudub varasem kogemus ettevõtjana või kogemus on lühiajaline.
Õpiväljundid:
- tunneb ettevõtte asutamise ja käivitamise juriidilisi aspekte;
- analüüsib sihtturgu ja määrab kliendi profiili;
- hindab potentsiaalsete klientide teenuste ja toodete vajadust;
- tunneb erinevaid konkurentsivorme ning erinevaid turundusmeetmeid ja -kanaleid;
- analüüsib äritegevusega seonduvaid riske;
- tunneb raamatupidamise põhialuseid ning maksunduse aluseid;
- koostab finantsanalüüsi;
- koostab äriplaani.
Nõuded õpingute alustamiseks: Vajalik arvuti kasutamise oskus vähemalt algtasemel (tekstitöötlus, internet ja tabelarvutus) ja minimaalne oskus eesti keeles.
Koolituse kogu maht: 100 ak. tundi
- teooriatundide maht – 50 tundi;
- praktilise töö maht – 50 tundi (õpitud teadmiste ja oskuste rakendamine õppekeskkonnas).
Kasutatava õppekeskkonna kirjeldus: õppetöös kasutatakse õppeklassi, mis on varustatud audio- ja videotehnikaga. Õpetajad kasutavad õpetamise käigus isiklikke metoodilisi materjale. Kursuse lõpetamisel jäävad koolitatavale konspektid ja paljundatud õppematerjalid.
Õppematerjalid:
- Hirich, Peters, Sheperd. Enterpreneurship. Eighth Edition. McGrawHill, 2013
- Brian Finch. How to Write a Business Plan. London: Kogan Page 2013
- Osterwalder, Y. Pigneur. Business Model Generation. New Jersey. 2010
- Kuusik. Teadlik turundus. TÜ Kirjastus, 2010
- Kotler. Kotleri turundus. Pegasus, 2007 Keller, K., Aperia, T., Georgson, M. Strategic Brand Management. Prenticie Hall, 2012
- Suppi. K., Ettevõtlusõpik-käsiraamat. AS Atlex, 2013
- Otsus-Carpenter, M. (2014). Väikeettevõtte raamatupidamine. 2. tr. Tallinn: Äripäev
Kasutatavad õppemeetodid: Loengud ja praktika. Ettevõtluskoolitus on interaktiivne, koolituse käigus lahendatakse ülesandeid, arutletakse ettevõtluse alustamisega seotud teemadel, kindlustamaks alustava ettevõtte konkurentsivõimelisuse.
Õppe sisu:
- Sissejuhatus ettevõtlusesse ja ettevõtjale vajalikud pädevused, 2 tundi
- Ettevõtjaks kujunemine – motiivid ja tõukejõud.
- Ettevõtjale vajalikud isiksuseomadused, eneseanalüüs.
- Ettevõtjale vajalikud pädevused ja minu võimalused ettevõtjana.
- Ettevõtluse olemus, ettevõtluse arengutendentsid.Ettevõtluskeskkond, äriidee ja ärimudel
2. Ettevõtluskeskkond, äriidee ja ärimudel, 2 tundi
- Ideest äriideeni: äriidee leidmine, ärimudeli analüüs ja hindamine.
- Ettevõtte eesmärgid, strateegia, väärtuspakkumine ja tegevuskava.
- Ettevõtte juriidilised vormid ja nende eripärad, asukoha ja ärinime valik. Ettevõtte asutamise etapid. Ettevõtjale olulised infokanalid ja tugistruktuurid.
- Äriplaani olemus, struktuur, koostamise eesmärgid.
3. Turg. Kliendid, 2 tundi
- Sihtturud ja sihtrühmad, tarbijate ostukäitumine ja turu segmenteerimine.
- Kliendi profiili määramine (käitumismudelid, harjumused, piirkonnad, ostuotsused, maksevõime jne).
- Nõudluse ja pakkumise mahu määratlemine ja turu tasakaal.
- Turu-uuringute meetodid (kuidas teada saada kellele ja miks toode/teenus on vajalik).
- Tööriistad kliendi/tarbija ja nõudluse määramiseks.
- Statistilise materjali otsimine ja kasutamine (tegevusharu ja turu suurus, klientide arv; hind, konjunktuur ja sellega seotud asjaolud; trendid).
4. Teenused ja tooted, 2 tundi
- Toote- või/ja teenuse disain. Toote arendus ja kujundamise alused.
- Toote, teenuse positsioneerimine turul. Toote elutsükkel. Tootmis-, teenindusprotsessi etapid.
- Tarneahel (tooraine, tootmine, müük, utiliseerimine)
- Ressursside planeerimine
5. Konkurents, 4 tundi
- Konkurentsianalüüs. Turule sisenemisbarjäärid.
- Otsesed konkurendid. Kaudsed konkurendid. Asendustooted, – teenused.
- Konkurentide käitumismudelid, strateegiad. Konkurentsieelised.
6. Turundus, 6 tundi
- Erinevate valdkondade, piirkondade turundusstrateegiad, müügikorraldus.
- Turunduskanalite ja võimaluste valik. Suunad ja trendid.
- Turundusmeetmete valik sõltuvalt valdkonnast, sihtrühmast, tootest, eelarvest.
- Turunduse planeerimine (mõõdetavad eesmärgid tegevuskavas, eelarve).
7. Müügi- ja jaotuskanalid, 4 tundi
- Turustuskanalid ja –strateegiad.
- Müügi edendamine ja müügiprotsess. Logistika.
8. Ettevõtte juhtimine, 4 tundi
- Ettevõtte käivitamine, juhtimine ja arendamine lähtuvalt ärimudelist.
9. Olulised juriidilised aspektid äriühingu asutamisel ja toimimisel, 6 tundi
- Seadusandlusest tulenevad nõuded ja ettevõtlusriskid.
- Tööõigus. Lepingute tüübid, nende sõlmimine, poolte õigused ja kohustused.
- Töötasu. Tööaeg, puhkeaeg ja puhkus.
- Töötervishoiu ja tööohutusalane korraldus ettevõttes.
10. Riskianalüüs, 6 tundi
- SWOT.
- Äritegevusega seonduvad olulisimad riskid ja nende stsenaariumid.
- Riskide maandamine.
11. Raamatupidamise põhialused ning maksunduse alused, 6 tundi
- Raamatupidamise seadus. Raamatupidamise korraldamine väikeettevõttes. Kassa- ja tekkepõhine raamatupidamine.
- Bilanss, kasumiaruanne ja rahavoogude prognoos. Ülevaade Eesti maksusüsteemist.
- Tulumaks. Sotsiaalmaks. Käibemaks. Tööjõukulude arvutamine.
12. Finantsplaneerimine, 6 tundi
- Finantsplaneerimise vajadus.
- Stardikapitali vajadus ja allikad. Ettevõtte elutsükkel ja kasv.
- Finantsjuhtimise eripärad elutsükli erinevates faasides. Kulude arvestus ja juhtimine.
- Müügiprognoosid. Rahavood. Tasuvuspunkti arvutus.
- Excelis koostatud isegenereeruvad finantsprognoosid (EAS). Omahinnakalkulatsioon.
13. Praktiline osa: äriplaani esitlemine, kaitsmine, tagasiside, 50 tundi
- Äriidee püstitamine, hindamine ja perspektiivide analüüs.
- Väikeettevõtte konkurentsianalüüsi läbiviimine.
- Turundusplaani eelarve ja taktikaliste plaanide koostamine.
- Hinnakujunduse koostamine ning tasuvuspunkti analüüs.
- Äriplaani tulude plaani koostamine.
- Äriplaani rahavoogude, kasumiaruanne ning bilansi prognoos prognoos.
Nõuded õppe lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja –kriteeriumid:
- Vähemalt 70% õppekava läbimine ja arvestusliku töö sooritamine.
- Arvestuslik töö: õppija esitab äriplaani (õppija koostab äriplaani, tuginedes äriideele, ettevõtluskeskkonna analüüsile, arvestades riske ja kavandades vajalikke ressursse).
Hindamiskriteeriumid:
- analüüsib äriideed;
- kavandab vastavalt ettevõtte profiilile toote müümiseks vajalikud turundus- ja müügitoimingud;
- koostab äriprotsessi alustamise tegevuskava;
- kavandab ettevõtte struktuuri ja tööprotsessid;
- koostab lühikese äriplaani ja valib sobiva ettevõtlusvormi, tuginedes majanduskeskkonna analüüsile ning arvestades sihtturgu, kulu- ja tuluprognoosi ning riske.
Hindamine toimub õpetaja ja õppija ühistööna arutelu käigus.
Kursuse läbiviijad ja nende kvalifikatsioon: Gennadi Bessan – kõrgharidus on olemas töökogemus selle valdkonna kutseõpetajana.
Tellimine ja info:
Telefon: 55 583 410; 53 475 016
E-post: info@kvkoolitus.ee