ÕPPEKAVA
Õppekava kinnitamise aeg: 18.12.2023
Õppekava nimetus: Tegevusjuhendaja koolitus koos esmaabiandja väljaõppega
Õppekavarühm: Sotsiaaltöö ja nõustamine
Õppekava koostamise alus: Kutsestandardid; Sotsiaal- ja tervishoiuvaldkonna spetsialist, tase4;
Abivajadusega (tervisest tuleneva erivajadusega) lapse tugiisik, tase 4.
Sotsiaalkaitseministri 26.04.2022 määrus nr 38 „Tegevusjuhendaja ettevalmistusnõuded ja nõuded koolitusele“ lisa 1 “Tegevusjuhendaja koolituse kava”.
Tervise- ja tööministri 22.11.2018. a määrus nr 50 „Töökeskkonnavoliniku töökeskkonnanõukogu liikme ja esmaabiandja koolituse ja täienduskoolituse kord täienduskoolitusasutuses” .
Koolituse kogumaht akadeemilistes tundides: 276
sh auditoorse töö maht akadeemilistes tundides: 196
(õpe loengu, seminari või muus koolis määratud vormis)
sh praktilise töö maht akadeemilistes tundides: 64
(juhendav praktika)
Koolitaja poolt tagasisidestatava iseseisva töö maht akadeemilistes tundides: 16
Kasutatava õppekeskkonna kirjeldus:
Õppetöö toimub õppeklassis, mis on varustatud dataprojektori ning arvutiga.
Koolitusruum (sh õppetehnika) vastab töötervishoiu ja tööohutuse seaduses sätestatud töötervishoiu ja -ohutuse nõuetele.
Sihtgrupp ja õppe alustamise nõuded:
- isikud, kes soovivad tööle asuda erinevates sotsiaal-, haridus- ja hoolekandeasutustes (hooldekodu, haigla, lastekodu, kool, lasteasutus, varjupaik, päevakeskus jne);
- sotsiaalvaldkonnas töötavad isikud, kes soovivad täiendada oma teadmisi ja oskusi, et olla konkurentsivõimelisem tööturul;
- isikud, kes soovivad hakata pakkuma tegevusjuhendajana teenust kriisi või psühho-sotsiaalselt keerulises olukorras olevatele inimestele ja nende lähedastele.
Õppe alustamise nõuded: vähemalt põhihariduse olemasolu või töökogemus antud valdkonnas, või soov asuda tööle tugiisikuna
Õppe eesmärgid: Anda vajalikud teadmised ja oskused sotsiaal- ja tugiisiku töö alal.
Lisaks erialastele oskustele annab koolitus võimaluse harjutada eesti keeles arusaamist ja rääkimist (praktiline töö toimub eesti keeles).
Õpiväljundid:
- Teab Eesti Vabariigi sotsiaalkaitse ja sotsiaalhoolekande peamisi põhimõtteid ning riigi ja perekonna kohustusi abivajaduse korral.
- Oskab kasutada klienditöös erinevaid suhtlemisvorme ja -tasandeid.
- Oskab töötada erivajaduste ning sõltuvushäiretega inimestega ja nende lähedastega; pikaajaliste töötutega ning vanglast vabanenutega.
- Oskab lahendada tööülesannetest tulenevaid situatsioone.
- Saab teadmisi ja oskusi, mida ta saab rakendada esmaabi osutamisel.
- Oskab koostada psüühilise erivajadusega inimestele tegevusplaani.
- Oskab teha oma töös eetilisi valikuid.
Õppe sisu
Sissejuhatus – psüühilise erivajadusega inimene ja erihoolekandeteenused
Õpe: 40 tundi
Psüühilise erivajadusega inimeste hoolekanne Eestis
Erihoolekandeteenuste sihtrühmad ja eripära
Psüühilise erivajadusega inimeste juhendamine
Raskesti mõistetav käitumine
Meeskonna- ja võrgustikutöö erihoolekandes
Põhiained – erihoolekandeteenuseid kasutavad sihtrühmad –
Õpe: 54 tundi
Praktiline töö: 28 tundi
Psüühikahäired, sh intellektipuue
Äärmuslik abi- ja toetusvajadus
Suhtlemise alused ja eripärad suhtlemisel psüühikahäirega inimestega
Tegevusvõime, eesmärgistatud tegevus
Põhioskused – klienditöö alused
Õpe: 46 tundi
Praktiline töö: 30 tundi
Tegevusjuhendaja töövaldkond ja rollid
Tegevuse analüüs ja kohandamine
Tegevusvõime hindamine
Klienditöö meetodid
Peamised töövõtted igapäevases hoolduses
Tegevusplaani koostamine
Terviseseisundi jälgimine ja ravimiõpetuse alused
Spetsiifilised oskused klienditöös
Õpe: 40 tundi
Praktiline töö: 6 tundi
Rühmatöö klienditöös
Raskestimõistetava käitumise juhtimine
Seksuaalsus ja seksuaalkasvatus
Teraapilised ja arendavad tegevused klienditöös
Esmaabi – 16 tundi
- Õnnetusolukorra hindamine, õnnetusolukorras tegutsemine (sealhulgas paanikaga toimetulek) ja hädaabi kutsumine, kannatanu seisundi hindamine (sealhulgas kannatanu asendi muutmisega seotud ohud), esmaabi olemus ja üldpõhimõtted, välistingimustes abiandmise iseärasused, edasise tervisekahju ennetamine.
- Eluohtlikud seisundid, nende äratundmine ja hädavajalikud tegevused (sealhulgas infarkti, insuldi ja kopsuvigastuse korral).
- Esmaabi teadvusetuse korral – vabade hingamisteede tagamine, hapnikupuudusest põhjustatud ajukahjustuse ennetamine, võõrkeha eemaldamine hingamisteedest, elustamine (sealhulgas elustamisaparaadi AED kasutamine).
- Esmaabi vigastuste korral – keha pindmised ja sügavad vigastused, sisemised ja välised verejooksud, verejooksu peatamise võtted, haavade sidumise võtted ja reeglid, luumurdudega kaasnevad ohud, lahastamise reeglid ja lahastamisega seotud ohud, liigesetraumad (sealhulgas nihestused ja nikastused), erinevate kehaosade põrutused ja muljumised, silmakahjustused.
- Esmaabi uppumise, mürgistuse, söövituse, põletuse, külmakahjustuse ja elektrilöögi korral.
- Meditsiinilise šoki olemus ja šokiseisundis kannatanu abistamine.
- Esmaabi äkkhaigestumise (näiteks epilepsiahoog, diabeetiline kooma, anafülaktiline šokk, minestus, astmahoog, kõhuvalu) korral.
- Esmaabivahendite valik ja kasutamine töökohal.
Lõputöö – tegevusplaani koostamine teenust saavale isikule
Iseseisev töö 16 tundi
Tegevusplaani koostamisel kasutatakse vestlust, vaatlust ning abi- ja toetusvajaduse hindamise kokkuvõtet, olemasolu korral ka rehabilitatsiooniplaanis kirjeldatud üldeesmärke.
Tegevusplaan koosneb järgmistest komponentidest:
- isiku enda ja/või tegevusjuhendajatega/lähedastega koostöös saavutatavad
- eesmärgid järgmis(t)eks aasta(te)ks;
- alaeesmärgid;
- tegevused alaeesmärkide saavutamiseks koos ajakavaga;
- kokkuvõte eesmärkide saavutamisest.
Kasutatavad õppemeetodid: Loeng, seminar, grupitöö, praktilised harjutused, iseseisev töö.
Vajalike õppematerjalide loend:
Koolitaja poolt koostatud õppematerjalid.
Tegevusjuhendaja käsiraamat. https://intra.tai.ee/images/prints/documents/130156046355_Tegevusjuhendaja_kasiraamat_est.pdf 05.05.2023
Sotsiaalkindlustusamet http://sotsiaalkindlustusamet.ee/et
Sotsiaalministeerium https://www.sm.ee/et
Sotsiaalhoolekande seadus https://www.riigiteataja.ee/akt/130122015005
Margit Levit, Esmaabi käsiraamat, Pegasus, 2000; Mare Liiger ja Margit Pärn, Esmaabi töökohal, Pandekt,2015.
Lehtsaar, T. (2019). Suhtlemiskonflikti psühholoogia. TÜ Kirjastus.
Dr. Pooky KnighstmithTehnikad stressi vastu. Käsiraamat ja kaardid, mis aitavad vähendada ärevust ja stressi, Varrak, 2020.
Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja kriteeriumid:
- Läbitud teoreetiline väljaõpe koolis vähemalt 80% ulatuses;
- Tegevusplaani koostamine (iseseisev töö) ja suuline kaitsmine Hindamiskriteerium: tegevusplaan on koostatud vastavalt esitatud nõuetele ning õppija suudab seda suuliselt kaitsta
- Praktilised situatsioonülesanded. Hindamiskriteerium: positiivseks soorituseks on vaja koolitaja poolt etteantud juhiste põhjal lahendada praktiline situatsioon.
- Osalenud esmaabi väljaõppes täies ulatuses, sooritanud praktilised ülesanded ning esmaabialaste teadmiste valikvastustega test. Test arvatakse sooritatud, kui on tehtud positiivselt 70%.
Õppijale väljastatakse õppe lõpetamise nõuete täitmisel tunnistus.
Koolitaja kompetentsust tõendava kvalifikatsiooni või õpi- töökogemuse kirjeldus:
Irina Moskvitina – kõrgharidus, psühholoog
Ljubov Dorošenko- erialane keskeriharidus, TBRI praktik
Info ja tellimine:
info@kvkoolitus.ee
55583410, 53475016